مغز، هیجان و رابطه (بخش دوم)

مغز، هیجان و رابطه (بخش دوم)


مغز، هیجان و رابطه (بخش دوم)

در این مقاله به ادامه مبحث ارتباط مغز، هیجان و رابطه میپردازیم. برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می کنیم مروری بر بخش اول این مطلب از طریق این لینک داشته باشید.

بخش حدقه ای میانی قشر پیش پیشانی:

یکی از بخش های مهم مغز رابطه جوی انسان، بخش حدقه ای میانی قشر پیش پیشانی است. این قشر بخشی از قشر پیشانی است . قشر پیش پیشانی نقش مهمی در آنچه بعنوان تفکر می شناسیم دارد که در برگیرنده استدلال های منطقی، برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت، معطوف کردن توجه، مهار تکانه ها و مواردی از این دست است.

بخش حدقه ای میانی قشر پیش پیشانی در پایین ترین بخش قشر پیش پیشانی، درست بالای چشم ها اما کمی عقب تر قرار دارد.

این بخش ویژگی های خاصی دارد:

– این بخش به نوعی تابعیت دوگانه دارد. از سوی در کنار دستگاه کناره ای است و از سوی دیگر در پایین ترین بخش قشر پیش پیشانی قرار دارد. این مکان به بخش حدقه ای میانی قشر پیش پیشانی این امکان را می دهد تا مانند پلی میان این دو بخش عمل کند.

-این بخش بر روی ساختارهای قدیمی تر و عمیق تر مغز یعنی آمیگدال و قشر حلقوی قدامی  قرار گرفته و با آنها در ارتباط است. ساختارهایی که با هیجان سروکار دارند. اتصالاتی که میان بخش حدقه ای میانی و آمیگدال برقرار است باعث تبادل اطلاعات می شود. به این ترتیب، مغز هوشیار و منطقی به آنچه در بخش های عمیق تر می گذرد دسترسی پیدا می کند و می تواند پاسخهای هیجانی را تنظیم و تعدیل نماید.  پژوهشها حاکی از آنند که هر فرد به شکل منحصر به فردی میان بخش های بالایی و بخش های پایین مغز تعادل برقرار می کند. این تعادل منحصر به فرد نقش بزرگی در تعیین سبک هیجانی فرد و نحوه تعامل او با دیگران دارد. اگر سبک هیجانی فرد به سمت بخش های پایین تر مغز متمایل باشد، احتمالا فرد افسردگی و اضطراب بیشتری را تجربه خواهد کرد و اگر فعالیت بخش های پایین تر را با بخش های بالاتر مغز تلفیق کند، می تواند خزانه هیجان ها و واکنش هایی مانند همدلی، شوخ طبعی، شادی و تعامل را افزایش دهد. به این ترتیب فرد می تواند تنظیم اولیه زندگی هیجانی خود را تغییر دهد.

-اگر این بخش از مغز دچار مشکل شود احتمالا حالاتی مانند بی ملاحظگی، بی قراری، تندخویی و یا افسردگی، بی انگیزگی و بی حوصلگی تجربه خواهند شد.

-بخش حدقه ای میانی قشر پیش پیشانی نقش حیاتی در روابط دارد زیرا یکی از ساختارهای اساسی در گردآوری و پردازش اطلاعات اجتماعی است. این بخش به ما کمک می دهد تا درباره نحوه پاسخ دهی به اتفاقات تصمیم بگیریم.

دکتر دانیل سیگل از اصطلاح  قشر پیش پیشانی میانی  برای نامیدن سه بخش اینسولا، قشر حلقوی قدامی و بخش حدقه ای میانی استفاده کرده است. سایر عصب پژوهان مانند دکتر لنارت هایمر از اصطلاح پیش مغز پایه برای نامیدن این قسمت بهره می گیرند.

میان بخش بالایی و چپ مغز اتصالات زیادی وجود دارد. این قسمت بخشی اندیشمند، فصیح و منطقی است که با پدیده هایی مانند آگاهی هوشیار، استدلال و کلام سرو کار دارد. بخش پایینی و راست مغز بخش های ابتدایی، بی کلام و سرشار از هیجان هستند که عملکردهای ناهوشیار، متمرکز بر بدن ، هیجانی و  غیر کلامی را بر عهده دارند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *