اهمیت بازی برای کودکان

بازی یکی از مهم ترین بخش های زندگی کودکان است. از آنجا که توانایی زبانی و تفکر کودکان هنوز به رشد کافی نرسیده، آنها از طریق بازی افکارشان را بازگو می کنند. به همان شکلی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، کودکان این کار را به وسیله بازی انجام می دهند. در واقع بازی برای کودک ابزار بیان افکار و احساسات است و می تواند دریچه ای برای ورود به دنیای روان‌ش باشد.

 

اهمیت بازی برای کودکان
اهمیت بازی برای کودکان

بازی و پرورش قدرت تخیل:

بازی با پرورش قدرت تخیل و بکارگیری ظرفیت های جسمی و ذهنی به پرورش مهارت های کلامی و غیرکلامی کودک کمک می کند. کودک در طول بازی و چالش های آن توانایی حل مساله پیدا کرده و اعتماد به نفس‌ش رشد می کند.
احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت از طریق بازی بیان شده و به این ترتیب کودک احساس امنیت و ارزشمند بودن می کند.

کودک در بازی نیازهای حسی و حرکتی خود را برآورده ساخته و انرژی خود را تخلیه می کند. این کار باعث افزایش آرامش او می شود. اگر این انرژی امکان بروز پیدا نکند، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل می شود.
در واقع بازی به اندازه تغذیه صحیح و احساس صمیمیت و امنیت برای رشد کودک مهم و ضروری است.

ویژگی های رفتاری کودکان در بازی هایشان کاملا مشخص می شود. به عنوان مثال کودکی که در جستجوی قدرت است، معمولا در بازی نقش رهبر، فرمانده یا مدیر مدرسه را بازی می کند؛ یا یک کودک پرخاشگر ممکن است در بازی، عروسک هایش را بزند یا اسباب بازی هایش را بشکند یا محیط بازی را به یک میدان جنگ تبدیل کند. کودک دنیای خود را با اسباب بازی هایی که در دسترس دارد، فرافکنی می کند.

بازی درمانی چیست؟ :

به همین دلیل است که بازی و بازی درمانی ابزاری قدرتمند برای ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات کودکان است.
یک درمانگر آموزش دیده می تواند از بازی برای مشاهده و درک مشکلات کودک استفاده کند و سپس به او در کشف احساسات و مقابله با آسیب های حل نشده اش کمک کند. از طریق بازی، کودکان می توانند راه حل های های جدید کنار آمدن با مشکلات و جایگزین کردن رفتارهای مناسب را بیاموزند.

 

مزایای بازی درمانی
مزایای بازی درمانی

مزایای بازی درمانی:

1. یادگیری احترام به خود و دیگران
2. تجربه کردن و ابراز احساسات
3. کشف راه حل‌های جدید و خلاقانه برای مشکلات
4. افزایش اعتماد به نفس
5. افزایش مسئولیت پذیری
6. یا گیری همدلی و احترام به افکار و احساسات دیگران
7. تقویت مهارت های کلامی و غیرکلامی
8. تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی

 

در چه مواردی بازی درمانی می تواند کمک کننده باشد:

تاخیرهای رشدی
ترس و اضطراب
افسردگی
پرخاشگری
لجبازی
بیش فعالی
نقص توجه و تمرکز
رفتار های نامناسب اجتماعی
مشکلات یادگیری
مشکلات خواب
تروماهای جسمی و روانی
سازگاری با فرایند طلاق والدین
سازگاری با سوگ عزیزان
و…

 

کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره پویش با ۱۵ سال سابقه درخشان در ارائه خدمات روانشناختی و مجوز رسمی از بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی آماده ارائه خدمات تخصصی حضوری و آنلاین به هموطنان داخل و خارج کشور

آدرس : مشهد احمدآباد، انتهای ناصرخسرو ۱۹ سمت چپ پلاک ۳۰

۰۹۱۵۵۳۰۷۳۶۹ ️

۰۹۳۵۵۳۰۷۳۱۱

 

کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره پویش(آگاهی)

با مدیریت و مسئولیت فنی دکتر هانیه بیجاری و 15 سال سابقه درخشان دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حوزه های مختلف آماده ارائه خدمات مشاوره  و روان درمانی در حوزه های مختلف بالینی و سلامت، زوج و خانواه، نوجوان، تحصیلی و شغلی و درمان تکنولوژیک به هم وطنان عزیز در داخل و خارج کشور می باشد.

تیم مشاوران و درمانگران مجرب وحرفه ای  کلینیک تخصصی روان شناسی و مشاوره پویش آگاهی با تکیه بر دانش و تجربه علمی و عملی و همچنین پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای در روان شناسی و مشاوره، همراه امن شما در مسیر رشد و آگاهی خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *